De eerste dagen in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Loes Ellen - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Loes Ellen - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Ghana

Blijf op de hoogte en volg Loes

31 Januari 2016 | Ghana, Tamale

Hallo allemaal,

Hier even een update vanuit het heerlijk warme Ghana. Nadat we maandag avond geland waren zijn we opgehaald door Victoria, die bij de organisatie werkt. Er was ons verteld dat we opzoek moesten naar iemand met een bordje met daarop 'Meet Afrika'. Niet zo moeilijk dachten we. Nou, dat was nog best een klus. Toen we het vliegveld uitkwamen stonden er zoveel mensen met bordjes dat we even niet wisten waar er moesten zoeken... Gelukkig stond Victoria vlak bij de ingang dus hadden we haar snel gevonden. We zijn met haar mee naar huis gegaan om daar 2 nachten te slapen. Onderweg naar haar huis viel het heel erg op dat het verkeer één grote chaos was. Alles en iedereen door elkaar. Het is hier blijkbaar heel normaal dat mensen te voet de snelwegen oversteken en over de rotondes heen lopen. Ook zijn er eigenlijk geen verkeersregels.

De volgende dag zijn we met Vic de stad in gegaan om wat dingen te regelen voor ons zelf en voor de stage. We kwamen er al snel achter dat niemand hier haast heeft of zich bezig houdt met de tijd. Soms tot grote ergernis van ons. Na de hele middag in de stad rondgeslenterd te hebben en welgeteld 3 dingen hebben geregeld zijn we maar weer naar huis gegaan. Aangezien we de volgende dag lang in de bus moesten zitten hebben we die avond lekker rustig aan niks gedaan.

Woensdag moesten we om 12.00u met de bus, dus om 10.30u bij de bus zijn. We hoefde gelukkig niet zo vroeg op te staan maar het is hier blijkbaar heel normaal om midden in de nacht de vloer van de gang te vegen en om 5.00u tv te gaan kijken dus waren we toch weer vroeg wakker. Alles snel ingepakt zodat we om 10.30 bij de bus konden zijn. Uiteindelijk kwamen we om kwart over 11 bij de bus aan, wederom omdat ze zich niet aan de afgesproken tijden houden. Nou daar gingen we dan, op naar Tamale. Na 12 lange uren in de bus kwamen we eindelijk aan. Nog even gewacht op degene die ons op kwam halen en toen door naar het huis. Hier hebben we in totaal 3 nachten geslapen, we hebben 1 dag de stad een beetje bekeken. De volgende dag zouden we de gastgezinnen ontmoeten en het ziekenhuis bekijken, maar degene die ons op moest komen halen had motorpech dus we hebben uiteindelijk 7 uren lang op een 'kantoor' zitten wachten en niks uitgevoerd. Uiteindelijk de dag erna naar de gastgezinnen gegaan en het ziekenhuis waar we stage lopen bekeken.

Hier zit ik dan, mijn blog te typen in mijn lemen hutje. Ik zit de komende twee maanden in een traditioneel gezin, wat betekend dat ik geen stromend water heb, in een lemen hutje woon en mag douchen in een open lucht douche. Het is best vreemd om te douchen terwijl andere mensen langs lopen en naar je zwaaien...

Maarja, alles zal wel wennen.

Liefs Loes

Ps. de foto's volgen nog

• 01 Februari 2016 - 20:52

Marc Ter Ellen:

Hoi Loes,
    Leuk om te lezen wat jullie daar allemaal doen.
    Heel veel succes met jullie stage en lekker genieten van de cultuur en de mensen in Ghana.

• 03 Februari 2016 - 18:49

Annette Van Dartel:

Hoi Loes,
    Leuk iets van je te horen!
    Dit zal wel een hele cultuurschok zijn he?
    Het zal vast even wennen zijn maar wel een hele ervaring rijker!
    Verder wensen we je heel veel plezier en succes toe in Ghana.